fredag 6. april 2012

Påskeboller

Da jeg var barn laget farmor de deiligste skoleboller. Passe søte, passe saftige og gode og klissete fulle av melis og kokos. Oppskrifta, se den har jeg ikke, men da jeg begynte min jobbkarriere på ny skole for en del år tilbake fant jeg ei oppskrift på skolekjøkkenet. Skolebollene smaker nesgten nøyaktig som farmors. Og jeg kan spise meg vondt i magen på dem. Selv i voksen alder.


Da vi var på fjellet laget vi påskeboller (altså skoleboller som bakes i påsken). Hadde de blitt bakt i vinterferien kunne vi kalt dem snøboller. Kjært barn har mange navn.



Her er oppskrifta. Jeg vil jo nødig være den eneste som forspiser seg i påsken. Og jeg beklager vat jeg ikke husker hvor mange boller det skal bli. Bare lag dem passe store og se hvor langt deigen rekker.

4 ss margarin
4 dl melk
1 pk gjær
4 ss sukker
1 ts salt
12 dl hvetemel

Vaniljekrem til fyll. Jeg bruker Meierienes.

Melis og kokosmasse til topping.

Lages som vanlig gjærdeig. Forhev, trill ut boller og etterhev. Når bollene har etterhevet lag en grop i bolloene og fyll med vaniljekrem. Steikes på 225 grader i ca 10 minutter. Når bollene er kalde ta på melis og dypp i kokos.

Smaker godt til kakao og annen varm drikke.


Ha en flott og lang fredag!

Etiketter: ,

8 Kommentarer:

Klokken 6. april 2012 kl. 13:17 , Anonymous Anonym sa ...

Nam! Vet ikke hva annet jeg kan si, hehe ;)

 
Klokken 6. april 2012 kl. 14:02 , Blogger Nita sa ...

Nå tror jeg jammen at jeg må lage skole/påskeboller. Ble så frista!

Ønsker deg og dine ei fortsatt god påske (forhåpenligvis uten mageknip ;))

 
Klokken 6. april 2012 kl. 14:31 , Blogger små øyeblikk med cams sa ...

Mmmm! Så innmari godt ut :)
Disse må jeg prøve, takk for oppskrift!
Ha en fin langfredag og nyt påskehelga :)
Klem
Camilla

 
Klokken 6. april 2012 kl. 19:32 , Anonymous Anonym sa ...

ååååå.. nam nam!!
De så gode ut! :)
Denne oppskriften må
prøves. Jeg elsker slike boller... *smile*

Her er det kos og avslapping.
Godt å kjenne på den følelsen og ha
endelig litt fri. Koser oss med lange frokoster
og utetid. I morgen blir det en tur ut i skogen
og grille pølser.. nam nam!

Ha en fortsatt fin påske!

Stor klem

 
Klokken 6. april 2012 kl. 20:53 , Anonymous Mari og lillegutt sa ...

Åh, skoleboller er farlig godt :) Kjenner jeg får vann i munnen av å påskebolle-bildene dine :)Takk for oppskriften !

 
Klokken 6. april 2012 kl. 21:29 , Blogger Haust sa ...

Nam! Skulle hatt ein skulebolle eller tre til kveldsmat, gitt!

 
Klokken 6. april 2012 kl. 22:42 , Blogger KROnPRINSESSENE sa ...

Ser knallgode ut!
Godt jeg har en mor som er flink på slike ;)
Nyt dagene videre!
Klem May Helen

 
Klokken 7. april 2012 kl. 04:14 , Blogger Lisette sa ...

Skoleboller er an favoritt, men må trimme noe vanvittig for og jogge den bort;) hehe...men i påsken tenker jeg ikke slikt.

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden