onsdag 24. august 2011

maries bokbinderi til tjeneste

I mange år har jeg i hemmelighet tenkt mitt om foreldrene til mine kunst- og håndverkselever. I åttende klasse har nemlig elevene måtte legge bokbind på arbeidsboka som de skal ha i tre år og det har stått dårlig til med trettenåringenes bokbindleggeferdigheter.

-Tenke seg til at foreldrene ikke hadde lært dem det!

For tre år siden stod jeg der med nye åttendeklassinger. Ferdighetene var varierende og i det jeg skulle tenke mitt kom jeg på at på naboskolen var min eldste nå på plass. Som nybakt åttendeklassing. Og om hun kunne legge bind på bøker, se det ante jeg ikke. Hun hadde jo aldri sluppet til. Hennes mor synes nemlig at bokbinderi er fantastisk moro.

Beklager alle foreldre som har sendt sine håpfulle til mine kunst- og håndverkstimer. Jeg har lært at jeg skal feie foran min egen dør før jeg tenker mitt.

Mandag kom de første bøkene inn i vårt hjem, og i år har vi restefest etter tidligere års "en farge for hvert fag", "Ole Brum til førsteklassingen som nå begynner i tiende", "kjekt å ha-bokbind" og mye mer.

Nine har fått hyllepapir fra oldemor.


Tiendeklassingen rosatoner.


Og åttendeklassingen syntes at det holdt med gråpapir. Og det er lurt å merke ryggen på bøkene slik at det er lett å finne rett bøker i hylla.

(Legg gjerne merke til de nye stablestolene mine. Jeg er fårelska.)


Om noen trenger et lynkurs i bokbinderi som virker kan det lages på forespøsel.

Etiketter: , ,

11 Kommentarer:

Klokken 24. august 2011 kl. 23:27 , Anonymous Grethe sa ...

bokbinding e pyton.

 
Klokken 25. august 2011 kl. 08:39 , Blogger Valheim gard, landliv i Ryfylke sa ...

Takk for godt tips :)
Har nettopp lagt gråpapir på til min 5.klassing, var jo kjempe lurt, og fint, å merke ryggen på de !

...må nok innrømme at de ikke slipper til her heller ;)

Ha en god dag !
Klem Birgit

 
Klokken 25. august 2011 kl. 08:45 , Blogger Margrethe sa ...

Nå fikk jeg veldig lyst til å legge bind på bøkene mine. Lurer på hva veileder hadde sagt. *fnis*

 
Klokken 25. august 2011 kl. 10:39 , Blogger Frk.Virrum sa ...

Lurt, å sette fag/navn på boka i ryggen er smart, ja.
Digger den stolen på bildet...en gammal skolestol, sånn vil jeg ha..

 
Klokken 25. august 2011 kl. 17:17 , Blogger Elisabeth sa ...

He-he! Vi er nok to alen av samme stykke vi. Jeg undrer meg også over mine elevers bokbinderegenskaper til tider, men hjemme hos oss har jeg full kontroll over bokbinding hos både 3. klassingen, 7. klassingen og førsteårsvideregåendeeleven. Jeg koser meg med arbeidet og sammensetningen av papir, selv merkingen er nøye planlagt :)

 
Klokken 25. august 2011 kl. 22:34 , Anonymous ohelene sa ...

Sjetteklassingen her begynnar faktisk å få taket på det. Betyr vel at eg ikkje likar jobben fullt så godt som du gjer ;)

Fjerdeklassingen og andreklassingen overlet forresten gladeleg heile jobben til mora. Dei er til og med mogeleg å lure innpå eit tøyomslag eller to fortsatt :)

 
Klokken 26. august 2011 kl. 18:44 , Blogger Tulip sa ...

Her i huset må gutta selv legge bind på bøkene. 9.klassingen hadde slurva så fælt av papiret var revnet i bokryggen. Det var klar beskjed om å ta det av og gjøre det om igjen...
Han gjorde det, med pent resultat;)
De kan hvis de må:)

Fine stoler du har...og du hadde et godt tips om tekst på ryggen;)

 
Klokken 26. august 2011 kl. 23:02 , Blogger Anne sa ...

Jeg er helt motsatt, syns skikkelig synd på de barna som må streve med det selv :-)))

 
Klokken 27. august 2011 kl. 08:25 , Anonymous Anonym sa ...

Jeg HATER å trekke bøker!! Vi gjør det med ungene på jobben hvert år, og det er alltid mye rart å se.. Jeg tar GJERNE et kurs!! :-)

 
Klokken 29. august 2011 kl. 20:11 , Anonymous Anonym sa ...

Verdens kjedeligst jobb, og med krav om gjennomsiktig plastbind på bøkene fra skolens side blir det enda verre!!!!

 
Klokken 31. august 2011 kl. 23:43 , Blogger Kine sa ...

lynkurs,jatakk!

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden