mandag 9. april 2012

Sukker og kanel, sjølvsagt!

Hver eneste gang vi spiser risengrynsgrøt (sånn omtrent hver lørdag) dukker det vanlige spørsmålet opp. Hva har man først på grøten av sukker og kanel? At man har smør på først er vi enige om. Heldigvis. Man kan jo ikke være uenig om alle de viktige tingene livet når man er familie. Men sukkeret og kanelet, det er vi uenige om.



Jeg mener at selvsagt har man har på sukkeret først. Så smelter det ordentlig og gir ekstra smak til grøten. Mannen mener at man har kanel på først. Fordi kanelet skal komme lengst mulig ned i grøten (Hallo, om det var meningen blandet man selvsagt kanelet i selve grøtgryta!). Og, mener han. Det heter risengrynsgrøt med kanel og sukker og det er selvsagt argument nok for rekkefølgen mn tar det på. Mannen tar selvsagt feil! Det heter risengrynsgrøt med sukker og kanel. Hva annet, liksom?

Tenk at jeg giftet meg med en som manglet de grunnleggende ferdighetene i grøtspising.



Hvordan er det med deg? Har du de grunnleggende ferdighetene i grøtspising på plass?

Etiketter:

21 Kommentarer:

Klokken 9. april 2012 kl. 20:15 , Blogger Torunn sa ...

Her i huset er sukkeret og kanelen ferdig blandet. Så slipper man den diskusjonen hvertfall :)

 
Klokken 9. april 2012 kl. 20:16 , Blogger Frk.Fryds Hverdagsgleder sa ...

Her tror jeg at jeg tar det om hverandre, men mannen må altid ha kanel på først og så sukkeret - for da ser en hvor mye sukker en tar på. Kanskje derfor jeg oftes tar sukker på først.... fordi da vises det ikke hvor mye jeg har tatt...? ;)

 
Klokken 9. april 2012 kl. 20:17 , Blogger Villa Oss sa ...

Først sukker, så kanel... Enkelt og greit! ;)

 
Klokken 9. april 2012 kl. 20:26 , Blogger Hauge sa ...

Oj, hjelpes! Me hadde denne diskusjonen rundt middagsbordet med mine foreldre i dag. Bra det er fleire som diskuterer livsviktige saker rundt bordet!

Konklusjon: Sukker først, kanel etterpå. Far min er totalt uenig. Kanskje det er ein manneting?

 
Klokken 9. april 2012 kl. 20:30 , Blogger Kine sa ...

"Risengrynsgrøt med sukker og kanel!"- det er vi begge enige om. Men MÅTEN vi spiser den på er forskjellig, han tar på smør,sukker og kanel og så rører han rundt og blander alt. Jeg lar det være som det er :-) Barna er delt, en spiser som meg, to spiser som mannen!

 
Klokken 9. april 2012 kl. 20:38 , Blogger 24 sa ...

først sukker så LITT kanel fru. Friis :) Du har for masse på og det tar bort den gode grøtsmaken :)

"smaken er som baken" :)
men uansett grøt er godt!

henriette

 
Klokken 9. april 2012 kl. 20:39 , Blogger Brit Strikkenerd sa ...

Her i heimen kjører vi som TORUN alt i ett så slipper vi meir diskusjon rundt den saken. Vi har meir en diskusjon rundt skal det være melk eller saft til. Jeg drikker melk , mens mannen saft , så når jeg serverer grøt glemmer jeg saft og når han serverer grøt glemmer han å sette fram melk... sånn er det med inngrodde mattradisjoner:)

 
Klokken 9. april 2012 kl. 20:41 , Anonymous Kristin sa ...

Selvsagt heter det risengrynsgrøt med sukker og kanel, selvfølgelig har man på sukker først og kanel etterpå, sånn er det bare!! Men jeg vet ikke om du skal bekymre deg for mannen din av den grunn ikke så mye som jeg bør gjøre ihvertfall... Han spiser grøt med rødsaus på... største gutten liker ikke grøt og jeg er sannelig ikke sikker på han minste heller...

 
Klokken 9. april 2012 kl. 20:48 , Blogger Solveig sa ...

Sukker og kane l ... sukkeret først ;-)

 
Klokken 9. april 2012 kl. 21:03 , Blogger Mari sa ...

Jeg har spesielle rutiner på grøtspisingen min. Noen syns vell det blir litt graps, men jeg må ha det sånn. Først har jeg på sukker, så kanel..masse kanel. Så blander jeg dette godt sammen i grøten og smaker på om det er passe nok med kanel/sukker. Hvis det er greit har jeg i en stor klatt med smør som smelter utover blandingen. Da begynner jeg å spise meg rundt kanten og så innover mot smørøyet..når jeg har kommet ganske langt på midten av tallerkenen blander jeg smøret inn i grøten...Haha, dette ble rart, men du spurte ;) Men ja du har rett, først sukker, så kanel.. :)

 
Klokken 9. april 2012 kl. 22:03 , Blogger KROnPRINSESSENE sa ...

MÅ ha kanel først og så sukker!
Kjekk mann du har ;)
- Og nå fikk jeg lyst på grøt...
Klem May Helen

 
Klokken 9. april 2012 kl. 22:15 , Blogger Frk.Virrum sa ...

Hehe...viktige saker.
Viktigste må være å holde kanel helt vekk. Sukker og meierismør holder. Kanel ødelegger.
Sånn verbalt heter det likevel med sukker og kanel. I den rekkefølgen.
:-)

 
Klokken 9. april 2012 kl. 22:22 , Blogger Anlen sa ...

Du har rett, sjølvsagt! Sukker først, og så litt kanel på toppen. MEN vi har ein fiks liten boks her med ferdigblanda sukker og kanel, og det er enda betre:)

 
Klokken 9. april 2012 kl. 22:36 , Blogger Kristine sa ...

Først smør, så sukker og kanel til slutt. Einaste måten å gjere det på :-) :-)

 
Klokken 9. april 2012 kl. 22:47 , Blogger Johanna sa ...

Jeg tar først på smør, deretter rosiner, så må jeg ha på kanel, fordi da smaker rosinene bedre, og til slutt sukker, fordi da smelter det oppå kanelen slik at den også smaker bedre ( og ikke "støver" så mye ) :) selvfølgeli .. ;)

 
Klokken 10. april 2012 kl. 09:47 , Blogger Hanne sa ...

Åh, nå fikk jeg lyst på risengrynsgrøt - tidlig en tirsdags formiddag.
Først smør, deretter kanel, til slutt sukker. Det er for å slippe å "inhalere" tørr kanel.
Men heller ikke her i huset er vi helt enige om rekkefølgen...
Ha ei fin uke!
Pludrehanneklem

 
Klokken 10. april 2012 kl. 18:17 , Anonymous Anonym sa ...

Hei Marie.
Fysst smørauga( meierismør te mannen), mens me andre bruke soft. Så kanel, te slutt sukker. Sukkeret legge seg som et lag øve kanelen, sånn at du ikkje får den i nasen og nyse. Rø saft attåt :))
June :)

 
Klokken 10. april 2012 kl. 18:41 , Blogger Linn sa ...

Åh, fikk lyst på grøt nå!

Først sukker, så kanel :) Mannen her i huset har først sukker, så kanel og så sukker enda en gang han..!

 
Klokken 10. april 2012 kl. 21:13 , Blogger SiwR sa ...

Først kanel, så sukker! Mannen gjør det omvendt... Jeg lærer sønnen å gjøre som meg. Haha!
Kan jo også diskutere rekkefølgen på oboy og melk. Sønnen vår blir helt forvirra. Melk først, mamma? Jepp, så har man oppi oboy. Mannen gjør det selvsagt heeelt feil. ;)

 
Klokken 12. april 2012 kl. 20:55 , Blogger Veronica (Villa Wegner) sa ...

Jepp, da blir det grøt i helgen;-)

Beklager, men jeg er enig med mannen i huset. Ikke av samme grunn, da. Jeg tar kanel på først for da ser jeg hvor jeg har tatt på. Viktig å få dekket HELE grøten, skjønner du;-)

 
Klokken 16. april 2012 kl. 22:38 , Anonymous Marthaifarta sa ...

Sukker først, så kanel, fort, for at ingen skal sjå kor mykje sukker eg eigentleg hadde på. Dette har vore min filosofi i ca 30 år, og er ein skikkeleg grautgrams.

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden