mandag 16. januar 2012

Strikketanker

Helt fra jeg lærte å strikke som barn har jeg sett på meg selv som en strikker. Ikke en kjapp en. Det bevitner Prosjekt Mariusgenser. Men strikker har jeg vært i nesten tretti år. Her om dagen innså jeg at jeg faktisk ikke liker å strikke. Det vil si. Jeg elsker å planlegge prosjektet og tanken på det ferdige produktet. Mens selve jobben har jeg innsett at jeg ikke synes er særlig festlig. Rette, vrange, felle av, to røde en blå og hele den greia. Det går liksom litt for seint for utålmodige meg. Jeg vil ha kort tid fra planlegging til resultat. Dessverre blir det ikke det når jeg strikker. Jeg er en seig strikker.

Rett før jul fant jeg ut at lillebror trengte en Mariusvest til sitt julaftenantrekk. Med selvinnsikten i behold fikk jeg mamma til å strikke den. Det ville blitt en trist førjulstid om jeg skulle slite med nok en Marius. Mamma fikset vesten og det var mer garn igjen. Det var da jeg fant ut at jeg skulle prøve å øve meg på å kose meg med prosessen. Forrige helg startet jeg på nok en Mariusvest. Blå og rød. Og jeg øver stadig på å fokusere på prosessen. Reultatet er jeg selsvsagt spent på, men nå er det mønsteret som har fokus. Og det er faktisk ikke så verst.




Og her er mammas verk. Ja,  vesten altså. Han inni skal jeg ta æren for (sammen med mannen).


Hvordan er det med deg? Er du prosessfokusert, resultat eller en planlegger? Eller kanskje er du alt?

Etiketter:

17 Kommentarer:

Klokken 16. januar 2012 kl. 14:20 , Blogger Linn Gulbrandsøy sa ...

Så enig så enig!! Tanken på strikking, planleggingen og det ferdige produktet er flott, men fytti grisen så treigt det kan gå!! Spesielt om man har strikket litt med tjukke pinner og tjukk tråd, for så å gå over til babystrikk med syltynne pinner :P Lykke til videre! Du er flink! :)

 
Klokken 16. januar 2012 kl. 14:54 , Blogger Elida sa ...

Eg er den som ønsker meg masse strikketing, også smiler eg fint til lillesøster eller tantene, eller så glømme eg heile greia og kjøper meg noko varmt og godt i butikken:-)

 
Klokken 16. januar 2012 kl. 16:20 , Blogger Frk.Virrum sa ...

Jeg elsker å planlegge prosjekt, kjøpe garn...og jeg elsker å se de ferdig. Selve prosessen er så som så..noen ganger ok, andre ganger mer kjedelig..men oppsummert elsker jeg å strikke. Lite slår gleden du føler når plagget henger der ferdig og fint, aller helst PÅ den det er til! ;-)

 
Klokken 16. januar 2012 kl. 16:26 , Blogger marie sa ...

Du har rett i det med gleden over ferdig produkt, Fru Virrum

 
Klokken 16. januar 2012 kl. 16:35 , Anonymous Bente B sa ...

Jeg er nok definitivt prosessfokusert, men jeg innrømmer vel også at det kanskje er en sånn hvilepute jeg har lagt meg på fordi jeg oftere og oftere ikke blir ferdig med ting... da er det greit å si, når noen spør om jeg ikke er ferdig med det ene eller det andre, at neida, det er selve strikkinga jeg koer meg med, er ikke så viktig om det blir ferdig....!!!!!

Det er vel egentlig ganske teit når jeg tenker etter også, tanken på det ferdige resultatet er vel alltid årsaken til at jeg satte igang i første rekke....!!!

Når det er sagt så har jeg jo også opptil flere "resultater" hengende i skapet, resultater jeg er kjempestolt av, flotte ting, som aldri er brukt!! Det var bare veldig gøy å lage det <3

 
Klokken 16. januar 2012 kl. 16:50 , Blogger Guro sa ...

Jeg pleier å fokusere på planleggingen av neste prosjekt fra omtrent midt ut i det jeg holder på. :P Ikke tålmodig, nei. Men om jeg ikke skulle komme på noe neste prosjekt å begynne på, er det en viss fare for at det jeg holder på med heller ikke blir ferdig. Da er motivasjonen borte.

For min del hjalp det forresten veldig å finne ut akkurat hvilke ting jeg ikke liker å strikke, og rett og slett la det være. Jeg liker f.eks. ikke å strikke med flere tråder om gangen. Jeg får det til, men liker det ikke. Så da gjør jeg ikke det.

Fin vest, fin gutt! :)

 
Klokken 16. januar 2012 kl. 16:51 , Blogger Myke minutter sa ...

Jeg elsker strikkeplagg og strikk i interiøret, men kan overhodet ikke strikke selv :) Valgte alltid sløyd på skolen, sikkert fordi guttene var der. Heldigvis kan man få andre til å strikke for seg ja. En fortsatt fin ukestart til deg! Klemmer

 
Klokken 16. januar 2012 kl. 16:59 , Blogger Elisabeth sa ...

Jeg er nok alt! Men jeg er utålmodig under prosessen, og planlegger neste prosjekt mens jeg legger opp det første. Derfor strikker jeg fort - og mye :)

 
Klokken 16. januar 2012 kl. 17:28 , Anonymous Liv-Toril sa ...

Flott vest til minstemann. Jeg er alt. Veldig lett å få meg ut av fokus. Noen ganger er jeg som en vind, og noen ganger er det bare helt sirup. Det kan være garnet jeg ikke liker... Feil i mønster. En pause som ble veldig lang.

 
Klokken 16. januar 2012 kl. 18:10 , Blogger Jane sa ...

Jeg har oppdaget strikking igjen nå i høst (har da ikke strikket siden ungdomsskolen, og det var da noe så avansert som et skjerf), og forbannet meg på at jeg skulle lære dette skikkelig engang for alle. Det ene strikkeprosjektet etter det andre ble ferdig og jeg ble strålende fornøyd. Men en ting er sikkert, jeg er en veldig utålmodig sjel og kaster meg nok ikke på de største strikkeprosjektene nei. De litt mer "for og gæli" prosjekta er litt mer meg igjen. Har ikke turt å begi meg ut på noe så avansert som en genser enda, men må vel få til det snart også. Morsomt å strikke bare det ikke blir for ensformig. Det blir straks mer spennende hvis det er et mønster eller noe man må strikke også ;)

Den vesten ble knallfin da :) Lykke til med mariusvesten din. Du kommer nok i mål skal du se.
klem Jane

 
Klokken 16. januar 2012 kl. 18:29 , Blogger Rita sa ...

Jeg har alltid mange planer om hva som skal strikkes, men klarer ikke halvparten en gang :-P Men jeg pleier å kose meg med strikketøyet, spesielt visst jeg ser på tv, da får jeg jo gjort to ting på en gang! Å så er det jo alltid kjekt å bli ferdig da. Er ganske utolmodig i utgangspunktet jeg også ser du:-)

 
Klokken 16. januar 2012 kl. 19:56 , Blogger Whitebite sa ...

Jeg er ingen strikker, men elsker strikkede plagg. Hva gjør jeg da?!

;)

Nydelig vest, jeg bare FORGUDER Mariusmønsteret!

 
Klokken 16. januar 2012 kl. 21:14 , Blogger Hege sa ...

Å så flott mariusvest! Inspirasjon ;)
Og nydelig han som fyller ut vesten å da <3

 
Klokken 16. januar 2012 kl. 21:42 , Blogger Unknown sa ...

Ja, ja og ja. Liker både planlegging, prosess og produkt. Det beste er å planlegge neste produkt underveis i prosessen med pågående strikketøy. Jeg er veldig glad i å lage ting jeg blir fort ferdig med som luer, sokker osv .-)

 
Klokken 16. januar 2012 kl. 23:17 , Blogger Hauge sa ...

Resultat og planleggar! Absolutt ingen prossessperson! Derfor er eg større fan av hekling, fordi det passar ei utolmodig sjel som meg betre!

 
Klokken 17. januar 2012 kl. 11:56 , Blogger Janne sa ...

Enig i tankegangen din. ;)
Nydelig vest mamman din har strikki til lillemann ;o)

 
Klokken 17. januar 2012 kl. 18:37 , Anonymous Frk.Badegakk sa ...

Jeg synes prosessen, resultatet og planlegginga er like gøy! Men sliter litt med å være monogam innimellom da, simpelthen fordi det bobler over noen ganger...=P

Nydelig vest på en kjekk liten kar btw!

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden