tirsdag 4. desember 2012

Fjerde desmber - med hatt og frakk

Etter at jeg la ut innlegget med svibelhatter har jeg fått mange spørsmål om de bare er til pynt eller om de har en misjon. Når sant skal sies er jeg usikker på det, og selv etter å ha søkt råd hos min venn Google ble jeg ikke klokere. Han mener nemlig at det både er til pynt og for å drive frem knoppen.



Selv husker jeg at det i flere av barndommens julebøker var svibler med hatter. Bare sjekk i vinduskarmen hos Mons og Marit.


Madicken og Lisabeth har også hatter på sine blomster.

 
Og hos Magnus i Magnus, Lindberg og hesten Mari fant jeg denne.
 
 
Ble du klokere nå? Jeg ble ikke, men jeg fikk en inderlig lyst til å lese julebøkene fra min barndom. Nok en gang.
 

Etiketter: , ,

5 Kommentarer:

Klokken 4. desember 2012 kl. 14:59 , Blogger Lisbeth sa ...

I går kom mannen min hjem med verdens fineste lysestake til meg! Jeg så den i bloggen din da du kjøpte din og jeg falt pladask. Jeg er ikke opptatt av interiør, men jeg liker funksjonelle, fine ting. Og den lysestaken har jeg gnålt om siden jeg så den hos deg. Jeg fikk penger av mammaen min til bursdagen i august og tenkte å legge til julepengene jeg får av henne for å kjøpe den, men så kom mannen overraskende hjem med den i går. Strengt tatt så er slepende et mer dekkende ord for den var overraskende tung!
Tusen tusen takk for at du viste frem verdens fineste lysestake! Den varmer godt både i hjertet og i stua <3

 
Klokken 5. desember 2012 kl. 19:55 , Anonymous Maria V sa ...

Jeg trodde hattene var på for å hindre at blomstene sprang ut for tidlig før jul (pga lys)..? :)

 
Klokken 5. desember 2012 kl. 20:54 , Blogger Kine sa ...

Åh fikk julestemning av å se igjen bildene i bøkene. De må jeg lese for guttene mine : )

 
Klokken 5. desember 2012 kl. 23:05 , Blogger Elisabeth sa ...

Jeg har alltid trodd at man dekket til svibler for å forhindre at de vokser for raskt og blir lange og uformelige. Med mindre lys holder de seg lavere og blomstringen utsettes. Jeg skal ikke si at jeg har rett, det er mye man tror uten å vite :)

 
Klokken 6. desember 2012 kl. 22:42 , Blogger Tulip sa ...

Tror det stemmer det med blomstring som det skrives lengre oppe her. Under hatten kan man styre blomstringen, slik at den blomstrer til jul,. og ikke lenge før...:)

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden