lørdag 4. juni 2011

DIY - klatrevegg til blomsterkasse på hjul

For ei stund siden viste jeg hvordan man (eller egentlig mannen) lager blomsterkasser på hjul. Da kassene var ferdige og jeg hadde sådd og plantet i dem fikk jeg det for meg at kassen med erter og sukkererter trengte en klatrevegg. Erter trenger noe å klatre i. Jeg har grublet på dette noen kvelder og i dag skulle grublisen settes ut i liv.

Man trenger: Seks smale plank, fire er støtter (jeg hadde mine på 80 cm) og to er de vannrette sidene i ramma til klatreveggen (disse må være bredden på kassen pluss 2x bredden på støtteplank. Sag, borr, skruer, skrumaskin. Hønsenetting, avbiter.

1. Mål og sag de ulike delene. Merk av til skruene og borr hull (min mann sier at dette mååå jeg gjøre ellers så sprekker materialene, så da gjør jeg det selv om det tar lengre tid).

2. Skru fast de to vertikale plankene til kassen (legg en av de vertikale plankene mellom slik at du har mellomrommet). Gjør det samme på motsatt side. Skru nå fast den vertikale planken.


3. Skru så fast den vertikale planken i topp. Det kan være lurt å låne noen hender som kan holde mens du skrur.


4. Så er ramma ferdig!


5. Klipp til hønsenetting og bøy til rundt ramma. Så er det bare å vente på at sukkererter og erter skal slange seg opp over hønsenettingen. De første ertene har spiret og jeg er klar!


6. Og om man utfører arbeidet med en søt baby på ryggen vil man sitte igjen med følelsen av å være super woman, og det er en god følelse.


Lykke til!

Etiketter: ,

10 Kommentarer:

Klokken 4. juni 2011 kl. 22:55 , Blogger Agnethe sa ...

Så utrolig kult, nå ble jeg inspirert! :)

 
Klokken 4. juni 2011 kl. 22:58 , Blogger Tine sa ...

Så flink du er!Jeg koser meg med bloggen din og får mange gode tips. Jeg får dårlig samvittighet nå,fordi da min yngste datter var baby kunne jeg ikke gjøre noe med vår hage.Det er jo helt umulig å luke ugress med baby,pleide jeg å si til min mann.Men du viser at alt er mulig!HIlsen Tine

 
Klokken 4. juni 2011 kl. 23:09 , Anonymous Anonym sa ...

På Amundsen selger de søte kopper/krus som det står "super mor" på. Den hadde passet til deg..:)

 
Klokken 4. juni 2011 kl. 23:13 , Blogger marie sa ...

Haha!

Med tanke på at jeg forbød brøling, hyling og sendte ungene ut av hagen i dag tror jeg vi overlater krusene til noen andre.

 
Klokken 4. juni 2011 kl. 23:29 , Blogger Johanne Brekkevold sa ...

Superwoman!!! Takk for tipset:)

 
Klokken 4. juni 2011 kl. 23:31 , Blogger deconordic sa ...

Du ser virkelig ut som supermamma med baby i manduca og verktøy i hånda. Heia! Fint ble det og :)

 
Klokken 4. juni 2011 kl. 23:48 , Blogger Marit sa ...

Inspirerende og hyggelig å besøke bloggen din! Lenge siden jeg har sådd blomstererter, men nå er det på tide igjen :)

 
Klokken 5. juni 2011 kl. 11:20 , Blogger Vigleik sa ...

Så genialt. Når plantene vokser seg større så kan de jo også fungere som en liten levegg, og det beste er jo at du kan flytte dem etter hvor du vil ha dem.

Disse likte jeg godt. Så flink dere er.

Vigleik

 
Klokken 5. juni 2011 kl. 16:54 , Anonymous minon sa ...

Må bare si at jeg digger det siste bildet ditt! Virkelig en illustrasjon på "barn ingen hinder!"

Superwoman!

 
Klokken 8. juni 2011 kl. 00:15 , Blogger LykkeLee♔ sa ...

måtte smile litt når jeg så siste bilde, jeg har dattera vår også altid i manducaen når jeg jobber med huset. eller går tur for den slags skyld.
kjekt å se andre mødre gjør det slikt.

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden