søndag 18. desember 2011

18. desember: Søt søndag

For flere år tilbake fant jeg oppskriften på de deiligste fløtekarameller. De smaker omtrent som Smørbukk og er seige. Perfekte.

Lyst til å lage? Her kommer oppskrifta.

FLØTEKARAMELLER

3 dl kremfløte
250 g sukker
100 g lys sirup
50 g smør



Bland alle ingrediensene i en tykkbunnt kjele og kok opp.



Skru ned varmen og la det småkoke til massen har en farge som mysost og er tykk som grøt. Dette tar 30-60 min avhengig av grytas størrelse.

Rør av og til. Gjør en prøve ved og helle en ts. av massen i litt kaldt vann. Vannet skal forbli klart, og karamellklumpen må kunne formes til en kule. Hvis den ikke gjør det MÅ massen koke lenger.

Hell den flytende karamellmassen i en bakepapirkledd form, og la den avkjøles til romtemperatur.



Del den deretter opp i passende firkanter.


Oppbevares kjølig i lufttett boks. Gjerne ett sted som du glemmer ut slik at de varer helt til jul. Disse er nemlig av den farlige sorten.


I tillegg til karameller har vi laget delfiakake og hjemmelaget marsipan dyppet i sjokolade. Søt overdose. Vidunderlig deilig!

Etiketter: ,

11 Kommentarer:

Klokken 18. desember 2011 kl. 18:19 , Blogger Høytrykk sa ...

Å, karameller er så godt! Kanskje jeg skal prøve meg på denne varianten i år? De så gode ut!

 
Klokken 18. desember 2011 kl. 18:28 , Blogger Frk.Virrum sa ...

..mmmmm..farlig godt, ikke lett å bare ta en av slike.. ;-)

 
Klokken 18. desember 2011 kl. 18:44 , Blogger Margrethe sa ...

*strekker meg etter smørbukkskålen jeg egentlig hadde glemt*

 
Klokken 18. desember 2011 kl. 18:46 , Blogger Lisette sa ...

Så deilig ut! Klem

 
Klokken 18. desember 2011 kl. 21:54 , Blogger Kine sa ...

Mmmmm de så gode ut! <3

 
Klokken 18. desember 2011 kl. 22:01 , Blogger silje-sin sa ...

De så fantastiske ut, takk for oppskrift:) Må karamellene pakkes inn, eller kan de ligge som på bildet uten å klistre seg sammen? God jul til deg og dine:) Hilsen Silje.

 
Klokken 18. desember 2011 kl. 22:14 , Blogger marie sa ...

Silje: så lenge de ligger i kjøleskapet er de lette å Fp fra hverandre.

 
Klokken 19. desember 2011 kl. 00:42 , Blogger Whitebite sa ...

å fy filler, de så jammen gode ut!
elsker karameller.
dessverre får jeg ikke tid til å lage disse før jul, men januar ser ganske ledig ut:)takk!

 
Klokken 19. desember 2011 kl. 18:19 , Anonymous May Tove sa ...

Ok. Da tester jeg oppskriften din på karameller. De så deilige ut!

 
Klokken 19. desember 2011 kl. 23:05 , Blogger R-15 sa ...

Jeg har stooore planer om å lage karameller, eller konfekt av noe slag, i morgen - og det kan GODT hende jeg prøver denne oppskrifta ja :)) Vi får se, vi får se :)) Gjerne legg ut andre oppskrifter på godis som du har prøvd også, så kan jeg vurdere det :)) PS: Ikke med marsipan i nei :)

 
Klokken 20. desember 2011 kl. 17:53 , Blogger Haust sa ...

Desse laga eg for nokre år sidan, og no står karamellmassen og putrar på komfyren igjen. Takk for at du minte meg på oppskrifta! :)

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden