lørdag 9. februar 2013

Bekranset

I dag har lillebror og jeg hatt besøk av Veronica og lillegullet. Og da må man jo kose seg litt. Jeg bakte bladkrans etter skolekjøkkenets oppskrift. Og om du ikke er bolleglad er er dette et godt alternativ til morgendagens kremboller.


Bladkrans
(1 krans)
50 g smør
2 dl melk
50 g gjær
1/2 ts salt
1/4 ts kardemomme
2 ss sukker
5 dl hvetemel


Lages som vanlig gjærdeig og forheves til dobbel størrelse. Kjevl ut et rektangel og smør på smør og strø sukker og kanel. Rull sammen og etterhev i ca. 20 minutter. Klipp mønster. Jeg klippet kun hakk på denne, men ofte klipper jeg skråhakk og bretter til hver sin side.

Strø på perlesukker og steik på 200 grader i ca 20 minutter.

 
 
Ha en strålende lørdagskveld! Jeg skal feire min førtiårige venninne! Det blir moro!

Etiketter: ,

7 Kommentarer:

Klokken 9. februar 2013 kl. 19:41 , Blogger Veronica (Villa Wegner) sa ...

Vi takker for deilig kaffe og bladkrans. Faktisk den beste jeg har smakt! Morsomt å være med deg "behind the scenes" under fotograferingen;-)

 
Klokken 9. februar 2013 kl. 20:32 , Anonymous Anonym sa ...

Så nydelige bilder og jammen såg det knallgodt ut:)
Fine kveld til deg!
Klem fra Lillian

 
Klokken 9. februar 2013 kl. 23:50 , Blogger No55 sa ...

Mm.. Det så godt ut. Skal jammen prøve den imorgen! Lekre bilder som alltid!! Fortsatt fin helg til deg. Kaja.

 
Klokken 10. februar 2013 kl. 06:02 , Blogger  (eddas) sa ...

ser deilig ut den der....håper du hadde en fin 40 årsfeiring :)
flott søndag til deg!

 
Klokken 10. februar 2013 kl. 08:05 , Blogger Unknown sa ...

Det så deilig ut :)

 
Klokken 10. februar 2013 kl. 11:13 , Blogger Unknown sa ...

Da prøvde jeg meg også på denne. Spent på resultatet :)

 
Klokken 10. februar 2013 kl. 15:50 , Blogger Pink lady sa ...

Slik husker jeg vi også laget på skolekjøkkenet. Og har laget krans noen ganger etter den tid også Veldig godt å fylle med både mandelfyll, vaniljekrem etd.

Til lykke med morsdag!

Klem

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden