tirsdag 8. november 2011

Kjære mine søte barn

Helt siden jeg fikk barn, for femten år siden, har jeg trofast laget julekalender til barna (i noen år laget jeg til og med til min søster). De første årene fikk de hver sin gavekalender, men etter noen år med 72 sirlig innpakkede gaver fant jeg ut at de rett og slett skulle dele en kalender. En aktivitetskalender. Med noen få fellesgaver og resten aktiviteter. Baking, gavelaging, spise kveldsmat i det fri, teater og mye mer. Og en og annen DVD eller et spill. Nytt av fjoråret var innføring av adventsøndaggave. Fire unger, fire søndager i advent. Det må kalles god planlegging. En gave på hver. En ordentlig ting, ikke slike småting som de tidligere fikk og som bare fløt rundt på rommene.


I år tenkte jeg at det var på tide at noen laget kalender til meg. For femten års tro kalendertjeneste. Det må da finnes en utmerkelse for det. Jeg er ikke kresen, men tenker at de som skal lage kalenderen til meg nok vil sette pris på noen gode tips. Jeg tar forøvrig gjerne en aktivitetskalender med innlagte gaver. Og jeg tenker at jeg skal være så raus at mine barn kan få gjøre en del av aktivitetene for meg.


Tenk så deilig om første aktivitet var; i dag skal vi alle henge klærne våre på plass på knaggen, sette skoene inntil veggen, ta sekken opp av gulvet og legge matboksen på kjøkkenbenken. Tenk en hel dag hvor det er mulig å bevege seg gjennom ytterdøra uten følelsen av å være brøytebil og slippe å minne om hvor tingene skal være. Jeg kjenner at jeg allerede gleder meg!


En annen aktivitet som vil bli populær hos meg, og som jeg gjerne kan få i flere kalenderluker er; i dag skal vi klare å få lagt skittentøyet vårt inn på vaskerommet. Ikke i trappa, gangen, døråpningen til vaskerommet, på gulvet på eget rom eller i en krok på badet. Nei, vi snakker om helt inn på vaskerommet! Ohlala! Om klærne havner helt inn på vaskerommet er jeg så raus at jeg skal sortere dem selv. Det vil være en hyggelig adspredelse.


Tradisjon tro er det også kjøkkenluker. Og jeg kan tenke meg følgene: I dag skal vi lage fiske(!)middag og rydde opp etter oss, i dag skal du få kaffemokka og scones på senga, i dag vasker vi kjøleskapet, i dag er det skapdørene som skal vaskes. Jeg vil nyte hver og en av disse gavene.


Det blir ikke ordentlig aktivitetskalender uten kreative luker. Der ønsker jeg meg lillebrorbarnevakt en hel dag slik at jeg kan date symaskinen uforstyrret. Jeg ønsker også mulighet til å sitte en hel dag med beina høyt og strikke og se trashtv. Og om det ikke er for mye å be om vil enhver mulighet til å få dille uforstyrret med kamera og blogg bli omfamnet med glede.


Nå synes dere kanskje at har blitt vel mange inneaktiviteter, og det kan vi ikke ha noe av. Jeg har jo alltid prøvd å få inn utelivet i de kalenderene jeg lager og ønsker meg selvsagt slike aktiviteter. En kveld på restaurant med min kjære er høyt prioritert. Også en dag alene med bilen (evt kan min søte venninne Beate også være med) på brukthandelraid. Det setter jeg pris på. Likeså en Stavangertur til IKEA. Med fullt visakort. Og for å være litt inkluderende med mine barn drar jeg gjerne på lørdagskafé og spiser grøt. Sammen med dem.


Jeg synes at jeg har vært riktig så flink til å finne forslag til meningsfulle aktiviteter. Noe har man jo lært med lærerskolen i bunn og mange års erfaring som kalenderlager. Men så var det det med gaver. Ikke noen store greier, mer småting. Men likevel setter jeg stor pris på dem. Den første gaven må dere få hjelp av pappa til. En god flaske champagne. Og for å få inn litt kultur må jeg selvsagt ønske meg en bok. Margaret Skjelbred sin siste vil ikke bli feil. Nå er jo ikke jeg den som hører mest musikk. Livet mitt er jo fullt av lyder og da blir de til at jeg dyrker stillheten ved enhver anledning. Men jeg sier ikke nei til at dere fylle opp iPhonen med julemusikk, norsk musikk og noen svisker fra min ungdom. Onkel Thomas og tante Hanne kan nok hjelpe til med det. Også kunne jeg godt tenke meg den lille, sorte veska i mykt skinn som kollega Jane har. Den tafset jeg på i helga og den var nydelig. Dere vet hvor Jane bor og hun hjelper dere nok med hvor veska kan kjøpes.


Og skulle dere fortsatt mangle noen luker setter jeg pris på hvite tulipanbuketter, mørk sjokolade og da gjerne mokkabønner, ost av det skarpe slaget (dere ser og lukter og kan vel strengt tatt velge de dere ikke synes ser og lukter som mat) og te. God te.



Jeg kjenner at jeg gleder meg allerede. Tenk min egen kalender! Dette blir den fineste førjulstida. Og husk. Det tar tid å sette sammen en slik kalender, så det kan være lurt å starte allerede i dag.

Med forventningsfull hilsen fra mamma

Etiketter: , ,

29 Kommentarer:

Klokken 8. november 2011 kl. 12:18 , Blogger Margrethe sa ...

Fniiiis!

 
Klokken 8. november 2011 kl. 13:00 , Anonymous Anonym sa ...

hihihi!
Kanskje det er dette som må til?

 
Klokken 8. november 2011 kl. 13:12 , Blogger Brit Strikkenerd sa ...

ÅÅÅÅÅÅÅ en slik en kunne jeg også tenkt meg. Lurer på om jeg rett og slett skal kopiere ut innlegget ditt og gi det til hver og en av husets beboere!! Slik at de får en super idebank til min kalender også!! Håper du får alle dine ønsker oppfylt!!

 
Klokken 8. november 2011 kl. 13:35 , Blogger Ugla sa ...

En fantastisk kalender!

 
Klokken 8. november 2011 kl. 13:46 , Anonymous mimouna sa ...

Hehe, nå fikk jeg lyst til å sende en link til dette innlegget til avkommet. Den største av dem, siden bare hun kan lese. Tro hvilke resultater det hadde gitt?

Blir spennende å følge med her inne nå da, for dette gir nok mange lesverdige blogginnlegg. Rigger meg til med tekopp og strikketøy og følger med fra sidelinjen.

 
Klokken 8. november 2011 kl. 13:51 , Blogger I.M sa ...

Det hadde vært en fantastisk kalender og få!!!!
Kanskje jeg skal hinte frempå en lignende:)

Ine

 
Klokken 8. november 2011 kl. 13:53 , Blogger KROnPRINSESSENE sa ...

HERLIG innlegg!
Skulle vært kopiert og vært lagt ut på alle mødre sine blogger hi, hi.
Da håper jeg at dette går i orden for deg. Om ikke alt, så iallefall noe av det ;)
Klem May Helen

 
Klokken 8. november 2011 kl. 14:17 , Blogger Ellen sa ...

Åååå, for en fantastisk kalender du ønsker deg!! For din skyld håper jeg du får innfridd i allefall et par av ønskene ;) Jeg kjenner meg godt igjen, men jeg vet har jeg litt i vente de neste årene, mine barn er enda små..
Jeg syntes du har et vakkert hjem, og vil gjerne se mer. Fine bilder!!! Og lillebror er jo bare helskjønn ;)
Fin tirsdag videre!

 
Klokken 8. november 2011 kl. 14:45 , Blogger Banebakken sa ...

Hahaha!! For et HERLIG innlegg, Marie : )
Virkelig godt!! Ble sittende å le alene foran skjermen, med en baby skeptisk skulende bort på meg.
Nydelig, takk!

Herlig tirsdag til deg : )

 
Klokken 8. november 2011 kl. 14:45 , Blogger Louise sa ...

Dette innlegget likte jeg godt! Satt og smilete for meg selv da jeg leste det.
Helt herlig:-)

 
Klokken 8. november 2011 kl. 14:47 , Blogger Louise sa ...

'smilte', ikke smilete.
Sorry for skriveleif:-)

 
Klokken 8. november 2011 kl. 15:22 , Blogger Jenny sa ...

Hehe.. Fantastisk kalendergave idè til mor!
Lykke til :-)

 
Klokken 8. november 2011 kl. 16:07 , Blogger Inger-Lise sa ...

Hehe.. Herlig innlegg!! :)
Må jo være lett som en plett for de håpefulle å fikse dette, du har jo servert dem oppskriften på suksessen på et fat!
Når tiden kommer håper jeg at du får en fin adventstid forhåpentligvis med (eller i verste fall uten) mammakalender. :)

 
Klokken 8. november 2011 kl. 16:30 , Anonymous Anonym sa ...

Ja takk - enn sånn til meg også:) Mulig jeg kanskje må vente noen år da i og med at jeg ikke har levert like lang tjeneste som deg... :/

 
Klokken 8. november 2011 kl. 17:38 , Blogger Pink lady sa ...

Herlig!!!!!!!!

Jeg digger alt du har skrevet!! :)

Klem til deg

NB: Jeg tror jeg har åpnet en luke i kalenderen i dag jeg, for kjæresten ligger på alle fire på gulvet og monterer nytt spisebord.

 
Klokken 8. november 2011 kl. 18:26 , Anonymous Jane sa ...

Håper du får alle ønsker oppfylt - jeg hjelper selvsagt til NÅR de kommer ;-)
-Janeklem-

 
Klokken 8. november 2011 kl. 19:27 , Blogger Veronica sa ...

FANTASTISK!!!!!

 
Klokken 8. november 2011 kl. 19:33 , Anonymous Anonym sa ...

hi hi! krysser fingrene for deg, det har du jo virkelig fortjent...
forøvrig har jeg som deg også gått over til adventskalender m 4 gaver. med stor suksess. skulle bare ønske jeg kom på det tidligere (datteren min er 21...) :-)

Kristine

 
Klokken 8. november 2011 kl. 20:55 , Blogger Hobbymegher sa ...

Åååhhh, TENK å ha en slik kalender da!!

-Man fortjener det jo. =D

 
Klokken 8. november 2011 kl. 21:13 , Blogger Over Regnbuen sa ...

Åh for et herlig innlegg :D
Du skriver så bra!!

 
Klokken 8. november 2011 kl. 21:38 , Blogger Venke Synnøve sa ...

Hei!
For ein kjekk kalender du ønske deg, og kanskje dei første oppgavene kunne fortsatt neste år òg :) Lykke t!

 
Klokken 8. november 2011 kl. 22:45 , Blogger The Rose Hypnosis sa ...

Å, drømmen!!! Får drøye det noen år, men skal absolutt putte dette innlegget inn i "verdt å huske" boken min :)

 
Klokken 9. november 2011 kl. 09:45 , Anonymous Anonym sa ...

FANTASTISK!

Håper de leverer ;)
Har du forresten fått snøklokke-og krokusløk i jorda?

Hanne

 
Klokken 9. november 2011 kl. 12:08 , Blogger sissel sa ...

Tenk å kunne fått en slik kalender da. Drømme, drømme (må sikkert drømme om å få kalender i det hele tatt jeg).

 
Klokken 9. november 2011 kl. 22:34 , Blogger Åpent^hus sa ...

goodnes my!
kommentar 1: er dette årets bilder, eller gir du inntrykk av å være klappet og klart både til advent og til julaften allerede...??

kommentar 2: likte best siste halvdel av ønskelista di. De husmorønskene burde vel strengt tatt Far ønska seg like mye.. ;)

kommentar 3: lurt å publisere ønskelista ordentlig. Og tidlig nok. Og med mange gode praktiske tips for mer sannsynlig gjennomføring. Har du en back-up-plan hvis alt skulle feile?

kanskje gjøre en bønsj av tinga sist på lista uansett+ Bare fordi du fortjener det?? ;)

fin advent til deg
hilsen
Åpent^hus-dama

 
Klokken 10. november 2011 kl. 09:27 , Blogger marie sa ...

1. Bildene er fra advent i fjor.

2. Jeg får mer tid med far om ungene rydder med seg selv. Det er ikke moro at vi begge bruker kveldenede etter store unger. Så om ungene rydder kan vi sitte med beina høyt og slappe av i sammen. Luksus.

3. Om alt skulle feile blir det selvsagt ingen gaver under treet til ungene og mange til meg.

 
Klokken 10. november 2011 kl. 10:40 , Blogger Johanne Brekkevold sa ...

Du fortjener en egen julekalender! :)

 
Klokken 10. november 2011 kl. 17:55 , Blogger Lisbeth sa ...

Jeg syns så absolutt at ungene dine skal gi deg en slik kalender og at mannen din også bidrar med SPA-behandlinger og annet som måtte falle i Fruens smak.

Så godt at du har fått plantet løk! Jeg har utsatt plantingen et år siden jeg glemte å ta bilder av eksisterende planter. Vil helst unngå å plante dobbelt.

 
Klokken 11. november 2011 kl. 10:15 , Blogger Tessi sa ...

Fantastisk!! Du skriver så bra:)

klem Tessi

http://tessi-la-la-land.blogspot.com/

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden