søndag 25. september 2011

Fra eple til syltetøy på 60 minutter


Vi har endelig fått tømt epletreet vårt og det ble to fulle metalkurver denne gangen. Veldig bra. Og mange av eplene har gått rett i magen,, men det er liksom begrenset hvor mange man kan spise på kort tid. Så da er det godt å ha en hurtigoppskrift på eplesyltetøy.

2 kg epler
2,5 dl vann
150 g brunt sukker

Skrell og del eplene i terningbiter. Kok opp i vann og sukker og la koke i 25 min. Ta stavmisker og mos en del av eplene, men la det være biter igjen. Avkjøl og ha på glass.

Smaker deilig med et dryss av kanel.


Og epler er til for å deles. Og gjerne med storesøster.


Etiketter: , ,

7 Kommentarer:

Klokken 25. september 2011 kl. 19:36 , Anonymous Anonym sa ...

Hei Bente:-) kjempe koslig blogg du har:-)
Må bare spørre deg kor du har fått kjøpt de syltetøyglassene? Eg og har laget eplemos idag men hadde ikkje såå fine glass å ha det på;-(
Ha en fin høst!
Hilsen Line( tidligere kollega på Rimi)

 
Klokken 25. september 2011 kl. 20:58 , Anonymous Anonym sa ...

Det så utrolig godt ut. Jeg digger epletrær, men såntno vokser ikke her. jeg var nettopp i Nordland, da måtte jeg stoppe ved et epletre, bare for å hvile blikket, og nyte synet.

Sirkus

 
Klokken 25. september 2011 kl. 21:04 , Blogger Trådsnella sa ...

Så deiligt! Savner epletrærne mine, å gleder meg til de nye fåt litt str slik at jeg kan sanke epler og lage syltetøy, pai og masse eplekake til å ha på lur i fryseren!
Norske epler er det beste !! :)

Klem Silje

 
Klokken 25. september 2011 kl. 21:51 , Blogger deconordic sa ...

Den som hadde et epletre... Herlige stemningsfulle bilder!

Klem

 
Klokken 25. september 2011 kl. 22:08 , Blogger marie sa ...

Line: syltetøyglasset er kjøpt med syltetøy i på Lidl i Frankrike. ;-)

 
Klokken 30. september 2011 kl. 13:10 , Anonymous Krokoline sa ...

Tror jeg nå er nødt til å gjøre alvor av truslene om å plante frukttrær i hagen til våren.

Koselige bilder, Marie :-)

 
Klokken 2. oktober 2011 kl. 07:24 , Blogger Grete sa ...

Koselig blogg du har!
Har du husket å sette løker til snøklokker?
God søndag!

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden