mandag 3. oktober 2011

Noe til kaffen

Da jeg var yngre og ikke drakk kaffe, sånn omtrent for et år siden, lo jeg av dem som sa at det var godt med noe til kaffen. Og gjerne noe søtt.

-Hallo, liksom. Alle kan da ikke oppføre seg som mormor på åttifem år!

Så fikk vi oss Nespressomaskin og jeg ble kaffedame. Ikke svart kaffe, altså, eller lungo og espresso som det så smukt heter i Nespressoverden. Jeg er sminkekaffedame og da helst kaffemokka. Nam. Og selv om kaffen er søt har behovet for noe til kaffen tvunget seg frem. Gjerne coockies, biscotti eller en bit mørk sjokolade. Ikke noe for oss som ikke vil vokse ut av vårt gode skinn, med andre ord. I alle fall ikke hver dag.

Så i forrige uke, i mangel av noe annet, fant jeg ut at det hjemmelagede eplesyltetøyet og vaniljekesam nok smaket godt sammen. Etter en rund i skuffene ble følgende rett komponert:


Noe til kaffen


en neve havregryn
2 ss solsikkekjerner
1 ss rista og salta gresskarkjerner
ett lag eplesyltetøy
dryss kanel over
vaniljekesam på toppen

Og da ser det slik ut:


Og så er det bare å finne frem kaffen, interiørblad og strikketøyet og nyte. En litt sunnere variant av noe til kaffen. Og om man sløyfer de salte gresskarkjernene synes småfolk som lillebror at det er nydelig. Gjerne med litt melkeskum fra kaffen. Man skal tidlig krøkes som god livsnyter skal bli.

Etiketter: ,

5 Kommentarer:

Klokken 3. oktober 2011 kl. 11:44 , Blogger Valheim gard, landliv i Ryfylke sa ...

Det såg utrolig godt ut ! Må prøves ;) Alltid godt med noe til kaffien, men har desverre en tendens til å ende opp med noe litt for søtt ;)
Men, dette såg ut til å være ett godt alternativ !
Ønsker deg en fortsatt fin dag - nyt den videre :)
Klem Birgit

 
Klokken 3. oktober 2011 kl. 12:42 , Blogger Katrine Anita sa ...

Både så og hørtes godt ut! Må nok prøves. Håper du får ei magisk uke ;)

 
Klokken 3. oktober 2011 kl. 13:57 , Anonymous Rubia sa ...

Det så skikkelig godt ut. Selv for en som ikke drikker kaffe. Takk for oppskriften!

 
Klokken 3. oktober 2011 kl. 18:14 , Anonymous Anonym sa ...

Mmmm....ser digg ut! Jeg ønsker meg en kaffimaskin så det skal bli litt enklere å lage alskens kaffi. Og søtt til kaffien, ja det hører til det!

 
Klokken 7. oktober 2011 kl. 17:55 , Blogger Monstermønster sa ...

Mmmm! Jeg er ennå kaffenovise, men søtt til kaffen kan jeg jommen tenke meg.

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden